Motion till ombudsmötet

1998:520

av Martin Cruce

om barns behov av två föräldrar

OMot 1998:520

Vi påminns ständigt genom massmedia vilket stort bekymmer det är för många barn att inte få möjlighet att växa upp med båda sina föräldrar inom samma väggar. Inte så få av barnen blir rotlösa och vilsna. I skolorna tycks barn som vuxit upp i splittrade familjer vara mer oroliga och störande än andra barn. Inte så få barn med denna tragiska erfarenhet önskar inget hellre än att deras egna barn skall få slippa att uppleva samma sak.

Familjesplittringen är inte endast en privat familjesak utan en verkligt angelägen samhällsfråga som berör ett mycket stort antal medborgare i landet.

Enligt bibeltexten Matt 19:4-6 är ett äktenskap i princip oupplösligt. Två människor blir genom familjebildning och barnafödandet "ett kött".

Det är ett mänskligt påfund att skiljas och alltså inte Guds egentliga avsikt. Svenska kyrkan vill vara ett Guds redskap och hjälpa människor att leva enligt Guds vilja. Det tycks därför vara självklart att också kyrkan skall hjälpa människor att leva på detta vis.

En mycket stor andel av äktenskapen ingås enligt Svenska kyrkans ordning. Inget är därför mer självklart än att Svenska kyrkan också på ett medvetet och strukturerat sätt hjälper människor att leva enligt Guds vilja. En kurs inför äktenskapet i kyrkans regi samt en hjälp att lösa de svårigheter som uppkommer i ett äktenskap är en angelägen sak. Detta är inte endast en sak för den lokala församlingen att lösa. Hela Svenska kyrkan bör ta ett gemensamt ansvar.

Mot bakgrund av ovan anförda hemställs

att ombudsmötet ger Församlingsnämnden och Biskopsmötet tillkänna vad som anförts i motionen.

Dalby den 17 juni 1998

Martin Cruce